miercuri, 18 aprilie 2012

Sisteme de navigatie compatibile APRS – Garmin GPS V

In luna octombrie a anului trecut am participat la lansarea balonului stratosferic YR1X-11, fiind in echipa de urmarire si recuperare. Din pacate nu am avut suficient spatiu in masina pentru a instala netbook-ul conectat la transceiver, asa ca am cautat o solutie cat mai simpla si mai compacta de afisare si urmarire pe harta a statiilor din reteaua radio, mai pe scurt „APRS tactic”.

Desigur pe piata exista deja un echipament dedicat, AvMap Geosat 6, dar principalul sau dezavantaj este pretul foarte ridicat, in jur de 400 euro. In prima masina de urmarire a fost folosit un astfel de navigator impreuna cu un Kenwood TM-D710.

De atunci am tot cautat diferite modele de GPS care sa poata fi folosite pentru APRS. In cele din urma am reusit sa achizitionez un Garmin GPS V in perfecta stare de functionare, la un pret rezonabil. Vazusem mai demult acest model la Carol, YO3RU, la un targ de radioamatori a testat cu el o portabila Kenwood TH-D7. Este vorba despre un GPS portabil, cu ecran monocrom de 256 x 160 pixeli, rezistent la apa (IPX7) si la socuri. 



Receptorul cu 12 canale se sincronizeaza destul de repede, la rece in aprozimativ 45 sec., la cald in 15 sec., avand si functie WAAS (Wide Area Augmentation System) pentru cresterea acuratetii pozitiei (eroare de maxim 3m).
Antena detasabila este pe mufa BNC, astfel se poate monta o antena exterioara in cazul in care folosim GPS-ul in masina sau in alte locuri ecranate.
Poate fi alimentat pe mufa de date, cu o tensiune intre 8 V si 35 V, sau din 4 baterii AA, avand o autonomie pana la 25 ore de functionare.

Un dezavantaj ar fi memoria interna de doar 19 MB, fara posibilitatea de extindere cu carduri de memorie. Suporta harti rutabile, iar daca harta este detaliata, ca de exemplu „RO.A.D. 2006”, nu incape toata Romania in memorie. In acest caz se vor incarca din MapSource doar bucati din harta, necesare unei anumite zone geografice mai restranse. Desigur se poate opta si pentru o harta fara detalii topografice, doar cu capitale si  sosele principale, de exemplu „City Navigator Europe”.



Marele avantaj este ca are intrare / iesire standard NMEA 0183 pe port serial RS232. Astfel se intelege perfect cu portul de GPS al Kenwood-ului TH-D72, datele circuland bidirectional. Statia radio primeste date GPS de la Garmin, iar pe masura ce receptioneaza alte statii din reteaua APRS, acestea sunt exportate sub forma de waypoint-uri si afisate pe harta navigatorului. Aceste waypoint-uri contin numele statiei (indicativul), pozitia in coordonate geografice si altitudinea.

In cazul in care o statie este in miscare, iar GPS-ul primeste waypoint-uri cu acelasi nume, pozitia va fi actualizata automat fara notificari, astfel nu se va incarca harta cu duplicate.


Pentru a incepe navigarea se apasa tasta FIND si se selecteaza Waypoints, apoi By Name. Cu ajutorul sagetilor se selecteaza indicativul dorit, iar in noua fereastra apare pozitia. Prin selectarea Goto, GPS-ul va calcula o ruta intre pozitia actuala si cea a waypoint-ului selectat, prin 3 metode, Faster Time, Shorter Distance si Off Road.
Ultima metoda nu necesita harti rutabile, navigarea facandu-se cu ajutorul unei busole.


In comparatie cu AvMap, Garmin nu poate indeplini functia de mesagerie in reteaua APRS.

Setari Kenwood TH-D72:
Menu / APRS / COM Port:
  • Baud Rate (meniu 330): 4800 bps
  • Input (meniu 331): GPS
  • Output (meniu 332): Waypoint

Menu / APRS / Waypoint:
  • Format (meniu 340): NMEA
  • Length (meniu 341): 9-Char
  • Output (meniu 342): All

Atentie! Daca statia nu are activa intrarea de GPS extern (meniu 331) nu va exporta nimic pe portul COM.

Setari Garmin GPS V:
Main Menu / Setup / Interface: NMEA In/Out




Tipuri de trame NMEA pe care le exporta GPS-ul pe portul serial: $GPRMC, $GPRMB, $GPGGA, $GPGSA, $GPGSV, $GPGLL, $GPBOD, $PGRME, $PGRMZ, $PGRMM, $GPRTE

Exemplu de waypoint in format NMEA trimis de statie catre GPS:
$GPWPL,4426.64,N,02608.09,E,YO3IHG-9*3F

WPL                waypoint
4426.64,N        latitudine
02608.09,E      longitudine
YO3IHG-9        nume waypoint
*3F                  checksum

Exemplu de trama de pozitie in format NMEA primita de statie de la GPS:
$GPRMC,075918,A,4426.6492,N,02608.0984,E,0.0,0.0,230312,4.3,E,D*1E

RMC                          recommended minimum sentence
075918                       ora 07:59:18 UTC
A                               status A = activ
4426.6492,N               latitudine
02608.0984,E             longitudine
0.0                             viteza de deplasare [noduri]
0.0                             directia de deplasare [grade]
230312                       data 23 Martie 2012
4.3,E,D                      deviatie magnetica
*1E                            checksum




In concluzie, exista si alternative mai ieftine la binecunoscutele sisteme de navigatie de la AvMap, cu mai multe sau mai putine facilitati, majoritatea disponibile pe piata second-hand. Pentru mine Garmin-ul este o solutie mult mai utila, deoarece are dimensiuni reduse,  autonomie mare, si este rezistent la intemperii, perfect si pentru trasee pe munte.

Atentie ce GPS-uri cumparati! Chiar daca au interfata seriala, nu toate stiu sa primeasca si sa afiseze waypoint-uri, deci o testare este intotdeauna buna.


Manualul de utilizare se poate descarca de aici.