In luna octombrie a anului trecut am participat la lansarea balonului
stratosferic YR1X-11, fiind in echipa de urmarire si recuperare. Din pacate nu
am avut suficient spatiu in masina pentru a instala netbook-ul conectat la
transceiver, asa ca am cautat o solutie cat mai simpla si mai compacta de
afisare si urmarire pe harta a statiilor din reteaua radio, mai pe scurt „APRS
tactic”.
Desigur pe piata exista deja un echipament dedicat, AvMap Geosat 6, dar principalul
sau dezavantaj este pretul foarte ridicat, in jur de 400 euro. In prima masina
de urmarire a fost folosit un astfel de navigator impreuna cu un Kenwood
TM-D710.
De atunci am tot cautat diferite modele de GPS care sa poata fi folosite
pentru APRS. In cele din urma am reusit sa achizitionez un Garmin GPS V in
perfecta stare de functionare, la un pret rezonabil. Vazusem mai demult acest
model la Carol, YO3RU, la un targ de radioamatori a testat cu el o portabila
Kenwood TH-D7. Este vorba despre un GPS portabil, cu ecran monocrom de 256 x
160 pixeli, rezistent la apa (IPX7) si la socuri.
Receptorul cu 12 canale se sincronizeaza destul de repede, la rece in
aprozimativ 45 sec., la cald in 15 sec., avand si functie WAAS (Wide Area
Augmentation System) pentru cresterea acuratetii pozitiei (eroare de maxim 3m).
Antena detasabila este pe mufa BNC, astfel se poate monta o antena
exterioara in cazul in care folosim GPS-ul in masina sau in alte locuri
ecranate.
Poate fi alimentat pe mufa de date, cu o tensiune intre 8 V si 35 V, sau din
4 baterii AA, avand o autonomie pana la 25 ore de functionare.
Marele avantaj este ca are intrare / iesire standard NMEA 0183 pe port
serial RS232. Astfel se intelege perfect cu portul de GPS al Kenwood-ului
TH-D72, datele circuland bidirectional. Statia radio primeste date GPS de la
Garmin, iar pe masura ce receptioneaza alte statii din reteaua APRS, acestea
sunt exportate sub forma de waypoint-uri si afisate pe harta navigatorului. Aceste
waypoint-uri contin numele statiei (indicativul), pozitia in coordonate
geografice si altitudinea.
In cazul in care o statie este in miscare, iar GPS-ul primeste waypoint-uri
cu acelasi nume, pozitia va fi actualizata automat fara notificari, astfel nu
se va incarca harta cu duplicate.
Pentru a incepe navigarea se apasa tasta FIND si se selecteaza Waypoints,
apoi By Name. Cu ajutorul sagetilor
se selecteaza indicativul dorit, iar in noua fereastra apare pozitia. Prin
selectarea Goto, GPS-ul va calcula o
ruta intre pozitia actuala si cea a waypoint-ului selectat, prin 3 metode, Faster Time, Shorter Distance si Off Road.
Ultima metoda nu necesita harti rutabile, navigarea facandu-se cu ajutorul
unei busole.
In comparatie cu AvMap, Garmin nu poate indeplini functia de mesagerie in
reteaua APRS.
Setari Kenwood TH-D72:
Menu / APRS / COM Port:
- Baud Rate
(meniu 330): 4800 bps
- Input (meniu
331): GPS
- Output
(meniu 332): Waypoint
Menu / APRS / Waypoint:
- Format
(meniu 340): NMEA
- Length
(meniu 341): 9-Char
- Output
(meniu 342): All
Atentie! Daca statia nu are activa intrarea de GPS extern (meniu 331) nu va
exporta nimic pe portul COM.
Setari Garmin GPS V:
Tipuri de trame NMEA pe care le exporta GPS-ul pe portul serial: $GPRMC,
$GPRMB, $GPGGA, $GPGSA, $GPGSV, $GPGLL, $GPBOD, $PGRME, $PGRMZ, $PGRMM, $GPRTE
Exemplu de waypoint in
format NMEA trimis de statie catre GPS:
$GPWPL,4426.64,N,02608.09,E,YO3IHG-9*3F
WPL waypoint
4426.64,N latitudine
02608.09,E longitudine
YO3IHG-9 nume waypoint
*3F checksum
Exemplu de trama de pozitie
in format NMEA primita de statie de la GPS:
$GPRMC,075918,A,4426.6492,N,02608.0984,E,0.0,0.0,230312,4.3,E,D*1E
RMC recommended
minimum sentence
075918 ora
07:59:18 UTC
A status
A = activ
4426.6492,N latitudine
02608.0984,E longitudine
0.0 viteza
de deplasare [noduri]
0.0 directia
de deplasare [grade]
230312 data 23
Martie 2012
4.3,E,D deviatie
magnetica
*1E checksum
In concluzie, exista si alternative mai ieftine la binecunoscutele sisteme de navigatie de la AvMap, cu mai multe sau mai putine facilitati, majoritatea disponibile pe piata second-hand. Pentru mine Garmin-ul este o solutie mult mai utila, deoarece are dimensiuni reduse, autonomie mare, si este rezistent la intemperii, perfect si pentru trasee pe munte.
Atentie ce GPS-uri cumparati! Chiar daca au interfata seriala, nu toate stiu sa primeasca si sa afiseze waypoint-uri, deci o testare este intotdeauna buna.
Manualul de utilizare se poate descarca de aici.
Manualul de utilizare se poate descarca de aici.