duminică, 27 decembrie 2015

Antena End Fed Half Wave pentru 7 / 14 / 21 MHz


In ultima vreme am citit numai review-uri pozitive despre antenele End Fed Half Wave. Acestea sunt antene filare in L/2 , ce pot fi acordate pe mai multe benzi fara a fi nevoie de antenna tuner.

Am achizitonat si eu de la Wimo o antena „4 Band 25 Watt Ultra Light” pentru QRP, fabricata de o mica firma olandeza Hy End Fed Antenna (Rob PA3EKE si Ron PA3RK). Pretul este totusi cam mare, aproximativ 100 euro cu transportul inclus.

Datorita faptului ca antena se alimenteaza la capat, este foarte usor de instalat, se poate monta orizontal, vertical, sau sloper, punctul de alimentare fiind foarte aproape de transceiver.

Din testele pe care le-am facut in trafic in 7 si 14 MHz cu 5 W, antena mi s-a parut destul de eficienta si insensibila la zgomot.




Dupa cum am vazut exact cum este facuta Hy End Fed Antenna, am construit si eu o antena identica pentru locatia a doua de la Straulesti.

Din cauza faptului ca impedanta la capatul unei antene in jumatate de lungime de unda este de ordinul kohm-ilor, antena are nevoie de un circuit de adaptare ceva mai special cu un raport de transformare foarte mare.

Transformatorul are o infasurare primara de 3 spire si una secundara de 27 de spire bobinate pe un tor de ferita FT82-43. Cele 3 spire ale primarului sunt torsadate pe primele spire ale secundarului. Raportul de transformare este de 1:81, iar impedanta de iesire este 4050 ohmi.

Pentru ca impedanta va fi diferita la aceeasi lungime de radiant in benzi diferite, in paralel pe infasurarea primara se monteaza un condensator ceramic de 150 pF. Acesta compenseaza impedanta antenei in benzile superioare, unde radiantul este in L pentru 14 MHz, respectiv 1.5L pentru 21 MHz.
Teoria spune ca o antena este rezonanta in momentul in care reactanta capacitiva este de aceeasi valoare cu reactanta inductiva, dar defazate intre ele cu 180 grade astfel incat se anuleaza reciproc, ramanand numai componenta rezistiva a impedantei. Daca antena este mai lunga de L/2 in frecventa de lucru, impedanta are o componenta inductiva care trebuie compensata cu o capacitate.
Practic antena este „scurtata” din punct de vedere electric pentru a putea fi acordata si in benzile superioare.





Am montat antena pentru teste de la geam de la etajul 1 (aproximativ 6m fata de sol) pana in curte la 2m de sol si am scurtat firul radiant pana am obtinut un compromis si s-a acordat intr-o limita acceptabila in cele 3 benzi de interes. Acordul l-am facut cu un analizor Rigexpert AA-200, iar lungimea firului a ramas la 19.4m.


40m


40m


20m


20m


15m


15m

Puterea maxima la care se poate utiliza antena este limitata de dimensiunea torului de ferita si de tensiunea de strapungere a condensatorului ceramic. Pretul estimativ de constructie ajunge undeva la 100 lei.


In trafic antena se comporta foarte bine, pentru cei 5W pe care ii folosesc deobicei. Doar  in pile-up-uri mi s-a intamplat sa nu fiu auzit cand am strigat. Antena este destul de ingusta in benzile de radioamatori si din acest motiv nu este zgomotoasa la receptie.

Impreuna cu o undita din fibra de sticla, antena EFHW este o solutie foarte buna si pentru activari SOTA, datorita dimensiuniilor reduse si a multiplelor posibilitati de instalare.